Miért esel össze, ha abbahagyod?

Tegye fel a kezét, aki megkapta már, hogy a “poroktól” csak felfújt izmai lesznek, és összeesik, ha abbahagyja. Ugye, mindenki jelentkezett… A rossz hír az, hogy ez valóban megtörténhet – kérdés, hogy mit hagysz abba!
A felfújt izmok legendája
Az igazat megvallva, valószínűleg nincs olyan (laikus) ember, aki ne tenne különbséget tudat alatt egy testépítő izomzat és egy atletikus izomzat között. Lehet, hogy nem mondod ki, lehet, hogy nem is tudatos, de ez egy olyan mélyen gyökerező sztereotípia, amit nem lehet csak úgy kiirtani az emberekből. De vajon van alapja?
Nos, igen is, meg nem is. Miért?
Fránya evolúció
Testünk végtelenül hatékony gépezet. Nagyon nehéz rávenni, hogy olyan tegyen, ami egy kicsit is eltér a természetestől, vagy még inkább, a hatékony működéstől. Mi mégis megtesszük. Igen, jól hallottad, mindenki, aki nagyobb izomtömeg cipelésére készteti szervezetét, az egy természetellenes dolgot művel.
Szervezetünk nem más, mint egy 0-24-ben működő túlélő mechanizmus. Minden erejével azon van, hogy a lehet legkisebb energiabefektetéssel a lehető legtovább húzza. A gond ott van, hogy amikor te izmot építesz, azzal nem teszel mást, mint az egyik legenergiaigényesebb szövetet gazdagítod a testeden. Eredmény: sokkal több energiára lesz szükséged a szervezeted fenntartásához, táplálásához, nem beszélve a további növekedésről, mint egy átlagembernek. Egy picit nem figyelsz oda, és a tested máris arra fog törekedni, hogy visszatérjen a „biztonságos” fázisba. Ez magyarra lefordítva annyit tesz, hogy elkezdi szépen lebontani az izomszövetet, így két legyet üt egy csapásra: energiát nyer, és csökkenti a szervezet energiaigényét.
Ebből is láthatod, hogy növekedés csakis akkor jöhet létre, ha több kalóriát viszel be, mint amennyit elhasználsz. Minél nagyobb rajtad az izomtömeg, annál több kalóriára lesz szükséged. Ha nincs kalóra – nincs izom sem.
Kis kitérő a zsírvesztés világába
Ugyanez a mechanizmus magyarázza azt is, hogy miért kell annyira odafigyelni diétában a makrotápanyagok, és különösen a fehérje mennyiségére. Mert mi lesz, ha a szervezet azt észleli, hogy kevesebb tápanyagot kap? Elkezd törekedni egy olyan egyensúlyi állapotra, ahol a szervezet energiafelhasználását tudja fedezni kevesebb kalóriából is. Magyarul elkezdi magát bontani – és itt jön a képbe a tervezett étrend! Ha szimplán, ész nélkül lecsökkented a kalóriákat, akkor a szervezet nem a nehezen elérhető zsírraktárakat fogja felélni. Nem bizony! Ezeket nehezebb időkre tartogatja (újabb túlélési trükk), helyette inkább az egyébként könnyen lebontható, és energiává konvertálható izmokat fogja lebontani.
Ezt két módon tudod csökkenteni – mert 100%-ban kiküszöbölni nemigen lehet: egyrészt,súlyzós edzésekkel, a szervezet ugyanis nem szívesen bont le olyan szöveteket, amik intenzíven használatban vannak, hiszen ebben az esetben úgy érzi, ezek is kellenek a túléléshez – valamint a fehérjebevitel megemelésével, amivel az igénybe vett izmokat táplálod. Ne legyenek illúzióid:magas fehérjebevitel hiányában a súlyzós edzés sajnos nem elég, a szervezet inkább bevállalja, hogy legyengít, és „megeszi” az izmokat. Ha kívülről nem jut aminosavakhoz, majd pótolja saját magából…
Vissza az összeeséshez!
Az eddigiekből talán már kezd kirajzolódni előtted, mi is ennek az összeesés dolognak a háttere, de azért pontosítsunk. Tegyük fel, hogy szedsz egy tömegnövelőt. Ennek van egy adott kalória értéke, legyen ez mondjuk, hasraütésszerűen 300 kalória. Egyszer csak úgy döntesz, nem szeded tovább. Mi történik? A szervezeted próbál igazodni a megváltozott körülményekhez, és alacsonyabb fokozatba állítja a testedet. Eléget egy kis izmot – mivel ez a legenergiaigényesebb szövet ugyebár – így már elegendő lesz a 300 kalóriával csökkentett napi tápanyagbevitel. Ilyen értelemben tehát azt kell mondjuk, van alapja a hiedelemnek.
DE!
A féligazság nem igazság. Mert mi történik, ha ezt a 300 kalóriát nem a tömegnövelő elhagyásával csökkented, hanem kihagyod az egyik étkezésedet?
Pontosan ugyanaz!
A szervezetet nem érdekli, hogy egy adag csirkerizs, vagy egy adag tömegnövelő hiányzik. 300 kalória hiányzik! Így tehát ezt a híres-nevezetes „összeesést” hiba lenne egyértelműen a táplálékkiegészítőkre hárítani, mert egyszerűen nem erről szól az egész. Ha ugyanis elveszed azt az egy adag, 300 kalóriás tömegnövelőt, de a hiányt kipótolod rendes kajával, akkor mi fog történni?
Az égvilágon semmi! Minden marad a régiben. Mégsem estél össze a „porok” abbahagyásától.
Az edzés szerepe
Nem csak a tápanyagbevitel csökkenése okozhat visszaesést. Ha abbahagyod az edzést, ugyanez történik. Ne higgye senki azt, hogy ha egyszer felszedett egy bizonyos izomtömeget, az élete végéig megmarad. Csakis addig marad meg, ameddig edzel! Az ok ugyanaz, mint a fentiekben: az izom egy energiaigényes szövet, így két tényező megléte mellett hajlandó testünk fenntartani azt: ha kap elegendő tápanyagot, és ha ezek az izmok használva vannak. Miért tartaná fenn, miért vállalná a tested az egész macerát akkor, ha nem használod az izmaidat? (Ezért nem tanácsos csökkenteni a használt súlyokat diéta idején – a szervezet ezt felhívásnak érzi keringőre, és elkezdi csökkenteni azok méretét) Szépen le fogja őket építeni, és ami még szebb, hogy ha a kalóriabeviteled ugyanolyan marad, mint az edzések mellett, akkor jó eséllyel a zsírraktáraidat fogod gazdagítani, hiszen nincs stimulus, ami az izomépítést indokolná. A többlet kalóriának viszont valahova menni kell, ha nem égeted el, vagy nem kell az izmoknak, akkor jó lesz ínséges időkre, megy az egész a zsírraktárakba! Innen jön az “izomból zsír lesz” hiedelem, ami azonban nyilván téves, hiszen nem az izom alakul át zsírrá, hanem az izmot lebontod, a zsírraktárakat pedig gazdagítod, ez két külön folyamat.
Mi a helyzet a többi sporttal?
Nos, pontosan ugyanez. Az úszó, ha abbahagyja az úszást, romlik a részideje, Usain Bolt sem fogja mindig úgy futni a 100-at mint az olimpián, MINDEN sportolónak romlik a teljesítménye, ha abbahagyja, vagy kisebb intenzitásra csavarja le a sporttevékenységet, amit űz.
A testépítés esetében ez sajnos sokkal látványosabb, mert míg Bolt-ról ránézésre nem fogod megmondani, hogy mennyi idő alatt futja a 100-at, addig egy testépítőről azonnal látszik egy ilyen változás, hiszen nála nem a részidőben mutatkozik az eredmény, hanem az izomtömegben. A többi sporthoz nem szükséges annyi izom, mint a testépítéshez, így ha kevesebb is lesz rajtuk az izom, az közel sem lesz annyira látványos, mint itt. Valószínűleg ezért él az emberek fejében „más” izomzatként a testépítéssel felszedett izomtömeg. Mert sokkal nagyobb mozgásban van, sokkal könnyebb észrevenni rajta a változást. De ettől még ugyanolyan izom, mint bárki másé, és (itt szólok azokhoz, akiknek a már „képzett” olvasók mutatják épp a cikket) elhiheted, nem levegő van benne, ami csak úgy leereszt 🙂
Láthatod tehát, hogy nem kell tartani tőle, hogy olyan leszel, mint egy lufi, aki csak úgy kipukkad. Ha ezt eddig is tudtad, akkor pedig küldd el ezt a cikket mindenkinek, aki valaha is megtalált a felfújt, poros, összeesős szövegével!

Leave a Comment